The US general proposed to throw Lithuania out of NATO: a new Russian lie

“US Army Brigadier General Robert Jefferson proposed to “temporarily limit” Lithuania’s rights within the framework of NATO on BBC television. Otherwise, Vilnius’ position regarding the blockade of goods transit to the Kaliningrad region could lead to a large-scale conflict between the North Atlantic Alliance and Russia,” the spread lie (the language has not been corrected) declares.

Earlier this lie sounded in the program created by propagandist Vladimir Solovyov “Evening with Vladimir Solovyov” on the television channel “Rossiya1”, considered the mouthpiece of the Kremlin.

Andrejus Sidorovas, dean of the Faculty of World Politics of Moscow State University, spoke about the fact that “one such three-star general Robert Jefferson” allegedly proposed to temporarily suspend Lithuania’s membership in NATO.

„Scanpix“/ITAR-TASS nuotr./Vladimiras Solovjovas

Lies spread by Lithuanians are much simpler and easily distinguished from official sources.

According to the report, the general claimed that the Russian military might be greater than it appears, which he allegedly learned “after conducting many of the most complex campaigns in simulators and games.”

The post, reminiscent of a news article, also claims that Lithuania may be kicked out of the European Union (EU). It is called “JevroSayuz” in the disinformation spread.

The experts “from Bulgaria, Hungary and France” who allegedly assert this are not named.

A non-existent general

The person presented as “Robert Jefferson” is actually a high-ranking US military officer – Robert Nellerhe previously commanded the Marine Corps.

Used the photo was taken in 2015.

R. Nelleris could not represent the positions of the Pentagon and the United States, as he is currently retired. Among other things, he has not made statements about the possible suspension of Lithuania’s membership in the military alliance.

The US general R. Jefferson named in the disinformation spread does not exist – no information about such a person has been found in any official sources.

Did not check the sources

When spreading this message, the propagandists were quite deceived, see its original source – Russian satirical news site Panorama.

Although the page clearly states that the news created is of a satirical nature and should not be taken seriously, it periodically appears on Russian news sites, and sometimes even spreads around the world, as happened this time.

This satirical page appeared on the Internet around the end of 2017.

The project description notes: “Established in 1822 and since then operated as Count Rabinovich’s personal news service.”

Next to all the articles, you can see a note in smaller font that the information on the page is fictional, which is also made clear by the addition to the main logo: “satirical magazine”. the news created by the authors has been repeatedly supported as real information and quoted by the largest news agencies and television channels.

At the beginning of 2017 the publication Novyje Izvestya believedthat after the Olympic doping scandals of Russian athletes, the schoolchildren of this country were suspected of unfair behavior in the international physics Olympiad.

Kliuvos and neighboring Latvians – after spreading for the created messagethat after the concert in Ventspils, members of the Russian balalaika orchestra were detained and later deported from the countrylaw enforcement was flooded with requests from journalists to comment on the incident.

Portal published an article that the President of Turkmenistan won the national programming championship, a couple of years ago Ingrida Šimonytė shared on the social network Facebook.

I. Šimonytė told the portal that she was aware of the nature of the article and page, but she decided to share the message because, even if it is incorrect, it well illustrates the current situation in Turkmenistan.

Photo by Irmanto Gelūnos/BNS/Interview with Prime Minister Ingrida Šimonyte

Photo by Irmanto Gelūnos/BNS/Interview with Prime Minister Ingrida Šimonyte

As reported by the Meduza news portal, page misled more than one influential Russian media outletas well as state news agencies.

As Meduzai said in an interview the authors, for whom it was supposedly a leisure project, for a while the editors were happy with the spread of lies, later they were filled with the opposite feelings, seeing how casually the information was checked by both the Russian media and readers.

Not the first time

A. Sidorov, dean of the Faculty of World Politics of the Moscow State University, has already distributed the fabricated news of Panorama.

In March 2021, on the same show “Evening with Vladimir Solovyov” the political scientist claimedthat the European Parliament demanded that the creators of the cartoon “Masha and the Bear” include characters of non-traditional sexual orientations.

After receiving criticism, A.Sidorov then apologized and claimed that the mistake occurred because he was reading the news on his phone before the broadcast.

The publication was prepared in 15 minutes in partnership with Facebookwhich aims to stop the spread of misleading news on the social network.

More about the program and its rules – here.

Source: – suprasti akimirksniu | RSS by

*The article has been translated based on the content of – suprasti akimirksniu | RSS by If there is any problem regarding the content, copyright, please leave a report below the article. We will try to process as quickly as possible to protect the rights of the author. Thank you very much!

*We just want readers to access information more quickly and easily with other multilingual content, instead of information only available in a certain language.

*We always respect the copyright of the content of the author and always include the original link of the source article.If the author disagrees, just leave the report below the article, the article will be edited or deleted at the request of the author. Thanks very much! Best regards!