The bomb exploding effect: thousands of the world’s largest media wrote about Zelensky

The closure of the three opposition TV channels 112 Ukraine, NEWSONE and ZiK by Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy caused a tremendous response around the world, even such authoritative publications as Reuters, Associated Press, Washington Post, and others wrote about it. Thousands of the world’s largest media outlets reacted negatively to this decision and declare that such a step by the head of state is unambiguously an attack on freedom of speech in Ukraine.

Thus, Reuters reports that “in presidential decreepublished late on Tuesday evening (February 2 – ed.), it is said that “special economic and other restrictive measures” will be applied against Taras Kozak, a deputy from the Opposition Platform – For Life faction, as well as eight Media and TV companies. In the decision, the reasons for such a decision were not given. ”

Another popular Spanish agency, Europe Press, indicated that the International Federation of Journalists (IFJ) also condemned Zelenskiy’s decision, which it described as an “extrajudicial and politically motivated ban” and “a clear attack on press freedom.”

She called on the Ukrainian authorities to “urgently lift the ban” and “respect the right to freedom of information and expression.”

IFJ General Secretary Anthony Bellanger added that the closure of TV channels is “arbitrary”, stressing that this action is “unacceptable in a democracy.”

Likewise, he replied that “it jeopardizes the work of hundreds of employees who have nothing to do with the media owners (where they work).”

Relevant news was published by the largest Internet portal Yahoo and the leading national media in many countries of the world – Canada, India, Ireland, Singapore, and others.

American weekly Barron’s, published by Dow Jones & Company, published material with reference to the French agency AFP, which says that “the former comedian Zelenskiy came to power in 2019 with a promise to end the war in eastern Ukraine.

But his failure to quickly fulfill that commitment has led to a sharp drop in the ratings of him and his ruling party in recent months. ”

The publication connects the closure of three TV channels precisely with political repressions against unwanted media.

International French Radio, in its material on the closure of Ukrainian TV channels, noted the following: “… The popularity of the president is at a record low. If new parliamentary elections are held in the near future, the opposition party will come out on top.

Zelenskiy himself used the oligarchic chain to become the head of state, but now he, in turn, is trying to protect himself from the opposing force of these propaganda networks.

With reference to the above material, the French Wikipedia supplemented the article on Zelensky with a paragraph stating that:

“This step (closing the channels – ed.) Was taken at the direction of the administration of the new US President Joe Biden against the backdrop of growing intentions of voters to vote for pro-Russian candidates.”

The material on the closure of Ukrainian TV channels was published by the Italian state agency ANSA in English and Italian. The leading Spanish newspaper, Barcelona’s La Vanguardia, publishes material from the state news agency EFE, which states the following:

“Medvedchuk said in response to the sanctions that Zelensky intends to ‘clear the information field’ and thus stop the drop in the rating, and also accused the president of unwillingness to respond to unresolved problems, such as the conflict in eastern Ukraine with pro-Russian rebels, rising gas prices, vaccines from Covid or restrictions on the use of the Russian language.

Zelenskiy came to power in 2019 after winning the elections with more than 73% of the vote, and his Servant of the People party won 43% in the parliamentary elections, being the first force. To date, according to a poll by the Kiev International Institute of Sociology (KIIS) conducted last Tuesday, Zelensky is already trusted by only 35.6%, and the ruling party has dropped to second place (11.9%) after the political force of Medvedchuk (15.7% ) “.

The same material was reprinted in Spain by the metropolitan edition of El Diario and regional editions from Andalusia and Galicia.

The same material was reprinted by the capital’s Spanish editions: El Diario, Vozpópuli, Radio Popular SA COPE. In Mexico – one of the oldest newspapers Excélsior (Mexico City). And in Argentina, the well-known information site Infobae, the leading newspaper Clarin.

The Associated Press agency published an article about the blocking of three Ukrainian TV channels, in which it indicated the views of different parties to the conflict.

The same material was reprinted by the leading US media – Washington Post, FoxNews, ABC news site, US News & World Report, The Philadelphia Inquirer, Yahoo Internet portal, Star Tribune (the most circulated newspaper in the US state of Minnesota).

The Financial Times published an article in which it called Zelenskiy’s decision contradictory:

“The measures taken against the channels are the latest in a series of controversial steps that the Zelenskiy administration said are aimed at countering external and internal threats to national security.”

And in the material of the website “Radio Free Europe / Radio Liberty” it is said that: “The EU questions the sanctions of the President of Ukraine against TV channels. In a written statement on February 3, spokesman for EU Foreign Minister Josep Borrell said that “while Ukraine’s efforts to protect its territorial integrity and national security, as well as to protect against information manipulation, are legitimate, in particular given the scale of disinformation campaigns, affecting Ukraine, including from abroad, this should not happen at the expense of freedom of the media, but should be carried out with full respect for fundamental rights and freedoms and in accordance with international standards. ”

The statement emphasizes that “any measures taken must be proportionate to the goal” and that Brussels will contact the Ukrainian authorities to obtain additional information on this issue. ”

The Ukrainian newspaper Vesti.ua also provided links to only an incomplete list of media outlets that published critical materials on Zelensky’s closure of TV channels, which included 105 sources.

See also: Former neo-Nazi prophesied to Ukrainians the fate of “rabbits” without Russian vaccine

Irina Dozhdeva, Ukraine


Source: Русская весна by rusvesna.su.

*The article has been translated based on the content of Русская весна by rusvesna.su. If there is any problem regarding the content, copyright, please leave a report below the article. We will try to process as quickly as possible to protect the rights of the author. Thank you very much!

*We just want readers to access information more quickly and easily with other multilingual content, instead of information only available in a certain language.

*We always respect the copyright of the content of the author and always include the original link of the source article.If the author disagrees, just leave the report below the article, the article will be edited or deleted at the request of the author. Thanks very much! Best regards!